zaterdag 15 november 2014

Gehaakte Pietenpet

Met Sint Maarten nog maar net achter de kiezen

staat Sint Nicolaas alweer voor je neus! 




Wij gingen dit jaar voor de verandering naar Harderwijk



waar een Pietendorp was gebouwd, vol Pieten, met zakken vol pepernoten! 



Ik haakte dit Bietenmutsje voor mijn dochter







Zelf maken?

Nodig voor een kleuter-Pietenpet: 
1 bol Scheepjeswol Donna geel
1 bol Scheepjeswol Donna paars
haaknaald 4
1 veer

Haak met paars 12 stokjes in een magische ring (eerste toer)
Meerder elke toer 12 steken. 
Dat doe je zo:

In de tweede toer haak je op elke steek 2 stokjes (24 steken). 
In de derde toer haak je steeds een steek met een enkel stokje ertussen (36 steken)
In de vierde toer haak je steeds 2 steken met een enkel stokje ertussen (48 steken)

Haak door tot 10 toeren (120 steken)
Wissel dan van kleur, haak 1 toer met geel (132 steken)
Haak met paars nog 4 toeren, tot je in totaal 180 steken hebt en de bol op is. 

Haak met geel een ketting van ongeveer 200 lossen. Rijg dit door de laatste toer, strik hem vast. 

Prik de veer door de steken heen op een mooie plek en de pet is klaar voor gebruik!



Veel plezier!


Share on TumblrPin It!

10 opmerkingen:

  1. Wat een leuke pieten pet !! Bedankt voor het delen van patroon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor dit patroon. Ik weet wat ik kan doen als de petten niet meer passen die ik net van zolder heb gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk gemaakt! Leuk dat je het patroon hebt uitgeschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke pietenmuts! En natuurlijk gehaakt! Maar het belangrijkste was toch wel het feest van Sint en Piet! Hopelijk heeft jullie meisje ervan genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waaaw, superleuk, die muts! Als ik tijd over heb, haak ik die nog voor in mijn klas....
    Was de dag maar 48uren lang ;-)
    Groetjes Sofie, Fie bakt, haakt en naait!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n muts maakt het pietenfeest extra leuk! Mooi hoor!

    Groetjes Gerdien, Bijallegaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor het patroon van deze leuke pietenmuts! Helaas was de mijne net niet op tijd af voor de intocht, maar dochterlief kon 'm vandaag wel mooi op naar school!

    Groetjes, Daphne, Haak & Maak

    BeantwoordenVerwijderen